Πώς να Πλησιάσετε Μόνοι σας τις Εταιρείες

Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ψάξει ένας νέος για δουλειά. Σίγουρα η χρήση του διαδικτύου με τη δημοσίευση αγγελιών σε διάφορες ιστοσελίδες καριέρας είναι ο πλέον πιο συνηθισμένος τρόπος τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, υπάρχει και ο παραδοσιακός τρόπος αναζήτησης εργασίας όπου ο υποψήφιος έρχεται σε επαφή απευθείας με την εταιρεία χωρίς να του έχει ζητηθεί ή να έχει δημοσιευθεί κάποια αγγελία. Αυτή η μέθοδος θα μπορούσε να αποβεί αρκετά αποτελεσματική με την προϋπόθεση ότι ο νέος που ψάχνει για δουλειά, θα ακολουθήσει μία συγκεκριμένη διαδικασία.

Η αγορά εργασίας κατά κύριο λόγο είναι «κλειστή», δηλαδή ανακοινώνονται λίγες θέσεις και δύσκολα μαθαίνει ένας υποψήφιος για αυτές. Θα πρότεινα, λοιπόν, σε όσους νέους αναζητούν εργασία,  να έρθουν σε επαφή – χωρίς απαραίτητα να έχει δημοσιευθεί κάποια αγγελία για συγκεκριμένη θέση– με εταιρείες από τις οποίες θα ήθελαν να προσληφθούν, με την προϋπόθεση ότι η επαφή θα είναι στοχευμένη και μεθοδευμένη.

Ως εκ τούτου, δεν επαρκεί να στείλουν το βιογραφικό τους στην εταιρεία στην οποία ενδιαφέρονται να εργαστούν. Χρειάζεται, επίσης, να το συνοδεύσουν με μία επιστολή (cover letter) στην οποία θα κάνουν μικρή αναφορά στο ποιοί είναι, τί έχουν κάνει και γιατί επιθυμούν να εργαστούν στη συγκεκριμένη εταιρεία.

Εξίσου σημαντικό είναι να μάθουν ποιά είναι η διαδικασία πρόσληψης στην εταιρεία (διότι μπορεί να δέχονται βιογραφικά μόνο μέσω της ιστοσελίδας τους και όχι απευθείας σε κάποιο στέλεχος / τμήμα της εταιρείας) και στη συνέχεια να ψάξουν τον κατάλληλο άνθρωπο στον οποίο πρέπει να απευθυνθούν και όχι απλά να το αποστείλουν στο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού.

Τέλος, θα πρέπει να επικοινωνήσουν ξανά με την εταιρεία για να μάθουν εάν έχει υπάρξει κάποια εξέλιξη με το βιογραφικό τους  και να επαναλαμβάνουν αυτήν την επικοινωνία σε τακτά χρονικά διαστήματα (follow up).

ΤΡΟΠΟΙ ΑΥΘΟΡΜΗΤΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΜΙΑΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ

Αυτό που συμβουλέυω τους νέους που θέλουν να έρθουν σε επαφή με συγκεκριμένες εταιρείες είναι πρώτα απ’όλα να συλλέξουν κάποιες πληροφορίες οι οποίες μπορούν να τους βοηθήσουν να κάνουν πιο ελκυστική την υποψηφιότητά τους. Πιο συγκεκριμένα, τους προτείνω να ξεκινήσουν φτιάχνοντας μία λίστα με εταιρείες στις οποίες  ενδιαφέρονται να εργαστούν.  Να μην τους απασχολήσει το μέγεθος της λίστας. Είναι προτιμότερο να έχουν πολλές εταιρείες παρά λίγες διότι έτσι αυξάνονται οι πιθανότητες να βρουν μία δουλειά. Η επιλογή των εταιρειών μπορεί να γίνει με βάση τον κλάδο, τις υπηρεσίες, την περιοχή, την κατάταξη των Επιχειρήσεων με τα Καλύτερα Εργασιακά Περιβάλλοντα (Best Workplaces) ή με όποιον άλλο τρόπο επιθυμούν. Ο στόχος, όπως προανέφερα, είναι να συντάξουν μία λίστα με εταιρείες στις οποίες επιθυμούν να εργαστούν.

Αφού φτιάξουν τη λίστα, στη συνέχεια πρέπει να εντοπίσουν τα ονόματα των ανθρώπων που έχουν τη δυνατότητα να τους προσφέρουν μία θέση εργασίας. Αυτό μπορούν να το πετύχουν καλώντας το τηλεφωνικό κέντρο της εταιρείας και να ζητήσουν το όνομα και τον τίτλο του διευθυντή του συγκεκριμένου τμήματος στο οποίο θέλουν να εργαστούν Είναι προτιμότερο να αποφύγουν το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού (εκτός εάν πρόκειται για το τμήμα στο οποίο θέλουν να εργαστούν) και να το στείλουν στο συγκεκριμένο στέλεχος. Εξάλλου, πολλοί διευθυντές πρόσληψης έχουν δηλώσει ότι συνηθίζουν να αγνοούν τις επιστολές που δεν απευθύνονται σε συγκεκριμένο όνομα.

Εάν τώρα η τηλεφωνήτρια δεν τους δώσει τα ονόματα των στελεχών που αναζητούν, οι υποψήφιου μπορούν να ψάξουν γι’αυτά μέσω των γνωστών σελίδων κοινωνικής δικτύωσης όπως το LinkedIn ή ακόμα μέσα από το δίκτυο των προσωπικών τους επαφών (το network τους). Πιθανόν κάποιοι φίλοι ή γνωστοί τους να εργάζονται στη συγκεκριμένη εταιρεία ή να γνωρίζουν κάποιον που να δουλεύει εκεί.  Έτσι, οι υποψήφιοι θα μπορούν –εκτός από το να μάθουν το όνομα και τον τίτλο του διεθυντή – να λάβουν πληροφορίες εκ των έσω για το πως είναι το εργασιακό περιβάλλον στη συγκεκριμένη εταιρεία, εάν υπάρχουν ανοίγματα και γενικότερα να λάβουν συμβουλές για το πώς πρέπει να κινηθούν για να θέσουν υποψηφιότητα για μία θέση εργασίας.

Αφού φτιάξουν τη λίστα τους και εντοπίσουν σε ποιον πρέπει να απευθυνθούν, στη συνέχεια πρέπει να συντάξουν μία συνοδευτική επιστολή που θα αποσταλεί μαζί με το βιογραφικό τους στο συγκεκριμένο στέλεχος.  Προτείνω, επίσης, να συμπεριλάβουν μερικά λόγια για την εταιρεία μέσα στην επιστολή, ούτως ώστε να δείξουν ότι «είναι διαβασμένοι.»  Η συνοδευτική επιστολή είναι αρκετά σημαντική καθότι αποτελεί την πρώτη επαφή του υποψηφίου με την εταιρεία. Υπάρχουν διάφορα παραδείγματα επιστολών που μπορούν οι νέοι να βρουν στο διαδίκτυο και ιδιαίτερα στις ιστοσελίδες και στα μπλογκ καριέρας.  Η συνοδευτική επιστολή μαζί με το βιογραφικό σημείωμα μπορούν να αποσταλούν ηλεκτρονικά ή και μέσω ταχυδρομείου.

ΛΑΘΗ ΠΡΟΣ ΑΠΟΦΥΓΗΝ

Από τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν συχνά οι νέοι όταν προσεγγίζουν κάποια εταιρεία είναι ότι στέλνουν το βιογραφικό τους στο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού, χωρίς συνοδευτική επιστολή επισυνάπτοντάς το απλά σ’ένα e-mail αναγράφοντας τη φράση «Σας αποστέλλω το βιογραφικό μου σημείωμα για πιθανές θέσεις στην εταιρεία σας.»  Είναι πολύ σημαντικό, όπως προανέφερα, να αποσταλεί το βιογραφικό σε συγκεκριμένο στέλεχος και να υπάρχει η συνοδευτική επιστολή που θα παρουσιάζει λίγα λόγια για τον υποψήφιο καθώς και τους λόγους για τους οποίους επιθυμεί να εργαστεί στην εταρεία.  

Ένα ακόμα συνηθισμένο λάθος είναι ότι οι νέοι αγνοούν να διατηρήσουν την επαφή με την εταιρεία ακόμα και όταν τους ενημερώνουν ότι δεν υπάρχουν θέσεις. Δεν βλάπτει να τηλεφωνήσουν ή να ξαναστείλουν ένα e-mail στο στέλεχος με το οποίο είχαν την πρώτη επαφή, ζητώντας μία συνάντηση γνωριμίας ή υπενθυμίζοντας το ενδιαφέρον τους να εργαστούν στην εταιρεία.

Μαρία Μωραγιάννη
ΤΑ ΝΕΑ 2010

Σχόλια